Mejor lente para retratos (fotografía de personas)

Si tienes una cámara, es muy probable que te interese esta guía sobre los mejores objetivos para fotografía de retratos. .

Discutiré cuáles son los mejores lentes para retratos que recomiendo tanto a los fotógrafos principiantes como a los profesionales, que simplemente quieren tomar mejores fotos de personas.

Ya sea propietario de una cámara Nikon, Canon, Sony o Fujifilm, aquí encontrará recomendaciones de lentes para retratos que lo ayudarán con su fotografía.

Cuando fue relevante, también incluí algunas opciones de lentes para retratos de terceros.

Ya sabe que tomar excelentes fotografías de retratos no se trata solo del equipo, sino que tener las herramientas adecuadas para el trabajo sin duda marca una gran diferencia.

Con eso en mente, ¡vamos a atascarnos!

Los mejores objetivos para fotografía de retratos:NIKON

Imagen Producto Detalles
Nikon 85 mm f/1.4MEJOR TODO
  • Longitud focal:85 mm
  • Objetivo de retrato clásico f1.4 ultrarrápido
  • Revestimiento de nanocristal
Nikon 50mm f/1.8G AF-MEJOR PRESUPUESTO
  • Longitud focal:50 mm
  • Motor de onda silenciosa
  • Revestimiento súper integrado
Nikon 85 mm f/1.8MEJOR VALOR
  • Longitud focal:85 mm
  • Motor de onda silenciosa
  • Interruptor de modo de enfoque M/A
Nikon 70-200 mm f/2.8
  • Longitud focal:70-200 mm
  • Revestimiento de nanocristal
  • Diafragma redondeado de 9 aspas
Nikon 105 mm f/1.4
  • Rango de apertura:f/1.4 a f/16
  • Revestimiento de nanocristal
  • Diafragma redondeado de 9 aspas
Nikon 135 mm f/2
  • Alto rendimiento
  • Control de desenfoque
  • Gran apertura máxima

Esta revisión de lentes para retratos de Nikon no se centra en las puntuaciones y estadísticas científicas de los lentes, sino en el uso real y la opinión equilibrada sobre qué lentes para retratos son mejores para un uso general. .

Un buen ejemplo es el Nikon 58mm f/1.4 (revisado aquí):un objetivo con un rendimiento por debajo de la media sobre el papel, pero que proporciona una calidad única en el uso real, es ligero y ofrece una distancia focal versátil.

(Ver:¿qué significa la distancia focal de una lente?)

Para simplificar la tarea de encontrar excelentes lentes Nikon para retratos, no se incluyeron lentes de enfoque manual, ya que simplemente no son prácticos para la mayoría de los fotógrafos aquí en 2022.

Me he ceñido a las lentes Nikon FX (fotograma completo) que también se pueden usar en cámaras de formato Nikon DX (sensor de recorte). (Vea nuestra guía de los mejores lentes Nikon FX y DX aquí).

Entonces, sin más preámbulos, echemos un vistazo a qué lentes Nikon se recomiendan para la fotografía de retratos para la mayoría de los fotógrafos.

Nikon 85 mm f/1.4

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: FX, DX (equivalente a 127,5 mm)
Dimensiones (diámetro x longitud): 86,2 mm (3,4 pulg.) x 84 mm (3,3 pulg.)
Peso: 21,0 onzas (595 gramos)

Es difícil vencer a un objetivo de 85 mm cuando se trata de fotografía de retratos, y el Nikon 85mm f/1.4G es uno de los mejores objetivos para retratos jamás fabricados.

Aunque una lente larga puede producir un efecto aún más favorecedor en un sujeto, tienden a introducir un elemento de desconexión entre el sujeto y el espectador. Con un 85 mm, obtiene un alcance adecuado, una apariencia comprimida favorecedora para su sujeto, mientras conserva parte de la sensación personal de una lente más ancha.

Una lente de 85 mm también tiende a permitirle suficiente espacio para "retroceder" en la mayoría de las situaciones en interiores (dependiendo del tamaño de la habitación, por supuesto), por lo que aún puede ser útil para la fotografía de eventos y bodas cuando el espacio es un problema.

Ser capaz de eliminar elementos desenfocados en su escena puede ser increíblemente útil, lo que le permite concentrarse más en la luz, el sujeto o cualquier otra cosa que no sea un feo fondo.

Nikon 85mm f/1.4 | Fotografía de baño de leche | © Mark Condon

El Nikon 85mm f/1.4 es nítido a f/1.4 y se vuelve aún más nítido hacia f/4, conservando una impresionante precisión de color, contraste y ausencia de aberración cromática.

Es una lente pesada, pero esto es de esperar con una calidad de construcción superior y suficiente vidrio para dejar entrar mucha luz. ¡También es mucho más liviano que el Canon 85 mm f/1.2, una verdadera bestia de lente, y es popular para la fotografía glamorosa o cualquier cosa que implique hacer que los rostros se vean hermosos!

Si es un fotógrafo profesional o aficionado que utiliza Nikon y quiere obtener los mejores resultados en un objetivo para retratos que produzca efecto bokeh, no busque más allá del 85 mm f/1,4G.

Nikon 50 mm F/1.8G

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: FX, DX (equivalente a 75 mm)
Dimensiones (diámetro x longitud): 53 mm (2,09 pulg.) x 71 mm (2,83 pulg.)
Peso: 6.61 onzas (187 gramos)

En una revisión anterior de lentes Nikon, recomendé el primo más económico de este lente, el Nikon 50mm f/1.8D.

Si bien mantengo mi recomendación, si está dispuesto a gastar un poco más, el Nikon 50mm f/1.8G más nuevo es en realidad una mejor opción... y sigue siendo una ganga como lente.

La distancia focal de 50 mm (equivalente a 75 mm en las cámaras de formato DX) con una apertura rápida de f/1,8 le permite capturar imágenes sorprendentes con poca profundidad de campo, lo que permite que sus sujetos se destaquen del fondo.

f/1.8 también significa que podrá capturar imágenes con poca luz que las lentes equivalentes "más lentas", como es típico con la lente de zoom que normalmente recibe cuando compra una cámara nueva.

Algo llamado Super Integrated Coating (SIC) mejora la transmisión de luz y ofrece una consistencia de color superior y reduce los destellos, mientras que un elemento de lente asférica (AS) ayuda a eliminar el coma y otros tipos de aberraciones, incluso cuando se dispara a f/1.8.

También debería consultar nuestra guía sobre las características de Asph Lens.

Nikon 50mm f/1.8 | Meegs Kougias y Sarah Jehan © Steven Markham

Toda esta tecnología significa que el Nikon 50mm f/1.8G es capaz de producir imágenes nítidas en todo el encuadre, con un gran contraste de imagen incluso en condiciones de luz difíciles.

El campo de visión de 50 mm es excelente para la fotografía de retratos, ya que brinda suficiente separación del sujeto para permitir que el sujeto "salte", sin introducir la sensación de "mirar a escondidas" de una lente más larga.

50 mm equivale a 75 mm en una cámara DX, lo que significa que el Nikon 50 mm f/1.8G sigue siendo un excelente lente para retratos para quienes tienen el formato de sensor de recorte.

Si busca un equivalente de 50 mm en un cuerpo Nikon DX, le recomiendo el Nikon 35 mm f/1.8G ED, revisado aquí. (Obtenga más información sobre 35 mm frente a 50 mm).

Con más de 1800 reseñas positivas, es fácil ver por qué este lente asequible y liviano es el favorito de tantos fotógrafos de Nikon. Su tamaño y peso le permiten llevarlo en el bolsillo de una chaqueta todo el día sin darse cuenta, listo para sacarlo para tomar un retrato rápido.

Si su presupuesto lo permite y posee una cámara sin espejo de la serie Z de Nikon, consulte nuestra revisión del Nikon 50mm f/1.2 S.

Nikon 85 mm f/1.8

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: FX, DX (equivalente a 127,5 mm)
Dimensiones (diámetro x largo): 73 mm (2,87 pulg.) x 80 mm (3,15 pulg.)
Peso: 12.32 onzas (349 gramos)

Si si lo se…. dos Lentes de 85 mm en esta reseña de los 3 mejores lentes para retratos de Nikon... ¡¿Qué da?!

Bueno, ya conoces mis pensamientos sobre por qué una lente de 85 mm tiene una distancia focal tan buena para una lente de retrato, así que no profundizaré en eso aquí.

Nikon ofrece una selección de lentes asequibles f/1.8G:el 24 mm f/1.8, el 35 mm f/1.8 y el 85 mm f/1.8. Cada lente es más pequeña, liviana y económica que sus primos f/1.4, pero aun así ofrece una calidad de imagen increíble y una construcción decente.

En algunos casos, la versión f/1.8 es en realidad más nítida que la variante f/1.4, y este es el caso del excelente Nikon 85mm f/1.8G.

Para ahorrar costos, Nikon incluyó la mecánica más básica dentro de la versión f/1.8, con un anillo de enfoque de plástico y una sensación mucho más económica en comparación con la f/1.4.

Esto podría disuadir a muchos profesionales, pero sigo manteniendo que el Nikon 85mm f/1.8G es una excelente opción, ya sea amateur o profesional.

Por un gran ahorro en el precio, obtendrá un objetivo con un rendimiento de extremo a extremo ultranítido, con la capacidad de reducir los elementos desenfocados a un mar de papilla, gracias a f/1.8, 7 hojas de diafragma y el útil lente de 85 mm. distancia focal (equivalente a 127,5 mm en una cámara DX; sigue siendo una excelente distancia focal para la fotografía de retratos).

Me encanta cómo la selección de lentes livianos f/1.8 de Nikon combina tan bien con sus cuerpos de cámara. Disparar todo el día con el Nikon 85mm f/1.8G en la parte frontal de mi Nikon D750 es una experiencia mucho más placentera que la versión pesada f/1.4.

El Nikon 85mm f/1.8G no es mejor que el f/1.4G en papel, ni al comparar imágenes una al lado de la otra. Sin embargo, las diferencias son mínimas , e irrelevante para la mayoría de los fotógrafos.

Sería casi imposible notar la diferencia entre dos retratos tomados a f/1.8 usando ambos lentes.

Si absolutamente necesita las ventajas de f/1.4, por supuesto, gasta 3 veces el precio. Sin embargo, para el resto de nosotros que solo necesitamos un objetivo estelar para retratos, el Nikon 85mm f/1.8G es una auténtica ganga y merece su lugar en este resumen.

Nikon 70-200 mm f/2.8E FL ED VR

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: FX, DX (equivalente a 105-300 mm)
Dimensiones (diámetro x largo): 202 mm (7,9 pulg.) x 86 mm (3,4 pulg.)
Peso: 50.4 onzas (1430 gramos)

Si está pensando en el Nikon 70-200 mm f/2.8E FL ED VR como un posible objetivo de retratos para su cámara Nikon, es seguro decir que es un fotógrafo profesional. ¡Bueno, eso o eres un rico aficionado!

Cualquier zoom f/2.8 será una compra costosa por la naturaleza misma de los materiales y la tecnología que se utilizan para producirlo, pero también puede ser una de las inversiones más inteligentes. puedes hacer como fotógrafo de retratos.

Si no le importa el peso del objetivo, el rango de zoom de 70-200 mm es práctico y versátil. Puede capturar un retrato favorecedor en todo el rango focal, y la apertura fija de f/2.8 le permite capturar con poca luz y/o convertir los elementos desenfocados en papilla.

Disparar un retrato a 200 mm le da una apariencia comprimida y halagadora al físico del sujeto. La compresión también puede ser útil para hacer que los objetos distantes parezcan más cercanos al sujeto, o cuando se utiliza una perspectiva forzada en la fotografía.

Colocado en una cámara DX, este objetivo se convierte en un equivalente de 105-300 mm, lo que significa que necesitará un poco más de espacio para poder aprovechar el extremo más largo del rango.

El Nikon 70-200mm f/2.8E FL ED VR es una gran mejora con respecto a la versión anterior de 2009, ya que pesa menos y enfoca mucho más cerca incluso cuando se acerca a 200 mm. Esto le permite crear atractivas imágenes de retratos en primer plano, que realmente se enfocan en las características faciales del sujeto.

La nitidez está fuera de escala, al igual que la claridad y el contraste, fácilmente a la par con una lente principal, al menos cuando se comparan imágenes una al lado de la otra.

Sobre el papel, un objetivo fijo puede recibir mejores puntuaciones, pero en situaciones del mundo real disparadas a f/2,8, sería difícil ver alguna diferencia en la nitidez y el efecto bokeh.

El zoom de la lente es ligero y fluido, y nunca se desliza cuando se ajusta en su posición. Todo simplemente grita alta calidad en esta lente, como se refleja en la construcción y, en consecuencia, el precio.

Por muy caro que parezca el Nikon 70-200 mm f/2.8E FL ED VR, si considera que podría ser el único objetivo con zoom para retratos que necesite, en realidad podría ahorrar (y hacer ) tu dinero a largo plazo.

Nikon 105 mm f/1.4E ED

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: FX, DX (equivalente a 157,5 mm)
Dimensiones (diámetro x longitud): 4,1 pulg. (106 mm) x 3,7 pulg. (94,5 mm)
Peso: 34.7 onzas (985 gramos)

Después de tomar prestado un Nikon 105mm f/1.4 de Nikon Australia durante un mes y disparar sólidamente con él, tengo una relación de amor/odio con este objetivo.

Me encanta el aspecto único que puede dar a una imagen. Al igual que con el Nikon 58mm f/1.4, un lente costoso e inusual que polariza la opinión sobre sus habilidades (revisado aquí), el aspecto de ambos lentes es simplemente inalcanzable. usando otras lentes:es casi como un efecto 3D cuando lo clavas.

Actualmente, 105 mm es el objetivo Nikon con apertura f/1,4 más larga disponible, y poder disparar con esta favorecedora distancia focal con una apertura tan grande es un placer.

Odio decir que cualquiera puede tomar una foto genial con esta lente... ¡pero resulta que es verdad! Solo apúntelo en la dirección de su sujeto a f/1.4, haga clic en el obturador y listo:una foto que es instantáneamente 10 veces mejor que cualquier cosa que pueda producir una cámara compacta.

Nikon 105 mm f/1.4 | Tomada por mi esposa (¡una fotógrafa aficionada!)

Evidentemente, para tomar una fotografía verdaderamente excelente se necesita mucho más que simplemente el equipo que usa, pero este objetivo parece hacer que todo sea mucho más fácil.

Como lente profesional para retratos de Nikon, cuando dispara completamente abierto a f/1.4 o se detiene hacia abajo, la claridad, la nitidez y el contraste del Nikon 105 mm f/1.4 son estelares.

105 mm a f/1,4 no deja mucho margen de error, por lo que deberá tener cuidado de no haber enfocado las pestañas del sujeto a corta distancia, por ejemplo, porque el ojo quedará completamente desenfocado.

Entonces, ¿qué es lo que no me gusta de esta lente? Bueno, si ignoramos el precio ya que es subjetivo (si puedes ganar dinero usándolo como fotógrafo de retratos, ¡puede parecer una ganga!), el Nikon 105mm f/1.4 es una absoluta bestia. de una lente.

Puede consultar sus estadísticas arriba, pero basta con decir que no querrá caminar todo el día con este lente conectado a su cámara.

Sin embargo, si tiene la intención de usarlo para tomar retratos en un entorno de estudio con un trípode DSLR, probablemente no le importe. También es mucho más ligero que un zoom f/2.8 también.

Conclusión general:es costoso, pesado y voluminoso... pero también es el objetivo de 105 mm más rápido del mundo, lo que le brinda la posibilidad de capturar imágenes nítidas con poca luz y crear algunas de las imágenes de retratos más increíbles con muy poco esfuerzo. ¡Es el arma secreta de los fotógrafos adinerados!

Nikon 135 mm f/2 CC

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: FX, DX (equivalente a 202,5 ​​mm)
Dimensiones (diámetro x largo): 79 mm (3,1 pulg.) x 120 mm (4,7 pulg.)
Peso: 28,8 onzas (817 gramos)

El objetivo anterior es un buen ejemplo de un objetivo para retratos de Nikon lanzado recientemente, pero ahora pasamos a algo un poco más antiguo:23 años más, de hecho.

El Nikon 135mm f/2 DC es un objetivo bastante inusual, pero ha superado la prueba del tiempo como uno de los mejores objetivos para retratos de Nikon.

135 mm es una distancia focal que generalmente no se puede usar en interiores en un estudio, pero es más adecuada para espacios más grandes o al aire libre. Mientras que 200 mm suele ser demasiado largo para que lo utilice un fotógrafo de bodas en la mayoría de las situaciones, 135 mm puede ser útil para capturar una reacción sincera dentro de una iglesia, por ejemplo.

Usado en una cámara DX, este lente brinda un ángulo de visión similar al que brindaría un lente de 200 mm en una cámara FX.

El envejecido Nikon 135mm f/2 DC ha sido conocido como el "rey del bokeh" desde su lanzamiento en 1995, y por una buena razón. 9 hojas de diafragma y el exclusivo Control de desenfoque (DC) ayudan a producir un aspecto irrepetible en las imágenes tomadas con una apertura total con este exclusivo objetivo para retratos de Nikon.

Los efectos del DC son bastante sutiles y no se pueden ver antes de tomar la foto. Ajustas el DC a través de un anillo separado en la lente, luego lo configuras en cualquier apertura a la que estés disparando.

También hay una 'R' para suavizar los fondos y una 'F' para optimizar el efecto para los primeros planos.

Si deja el anillo de desenfoque en cero, la lente se comporta de manera normal, y la apertura y la distancia al sujeto determinan la cantidad de bokeh.

El Nikon 135 mm f/2 DC es uno de los objetivos para retratos más nítidos he usado alguna vez. Junto con una Nikon DSLR de mayor megapíxel como la Nikon D810 (revisada aquí), podrá ver cada pequeño detalle en la cara del sujeto de su retrato.

Cualquier lente que no se haya actualizado durante tanto tiempo es un buen indicador de su rendimiento y relevancia constantes, incluso hoy.

Puede que se vea y se sienta un poco diferente a los lentes Nikon modernos de nuestro tiempo, pero el Nikon 135mm f/2 DC es un verdadero clásico que continúa brindando resultados sorprendentes a los fotógrafos de todo el mundo.

Los mejores objetivos para fotografía de retratos:CANON

Imagen Producto Detalles
Canon 85 mm f/1.2MEJOR TODO
  • Distancia focal:85 mm
  • Apertura máxima F1.2
  • Motor ultrasónico tipo anillo
Canon 50 mm f/1.8MEJOR PRESUPUESTO
  • Distancia focal:50 mm
  • Apertura máxima de f/1.8
  • Motor paso a paso (STM
Canon 85 mm f/1.8MEJOR VALOR
  • Distancia focal:85 mm
  • F/1.8 apertura máxima
  • Monitor ultrasónico tipo anillo (USM
Canon 135 mm f/2
  • Distancia focal:135 mm
  • Apertura máxima F/2
  • Micromotor ultrasónico (USM)
Canon 70-200 mm f/2.8
  • Distancia focal:70-200 mm
  • F/2.8 apertura máxima
  • Sistema de enfoque interno
Canon 50 mm f/1.2
  • Distancia focal:50 mm
  • F/1.2 apertura máxima
  • Motor ultrasónico (USM)

Este resumen de los mejores objetivos de Canon para retratos no se centra en las puntuaciones y estadísticas científicas de los objetivos, sino más bien en el uso real y la opinión equilibrada sobre qué objetivos para retratos se recomiendan para un uso general. .

Escribir una guía como esta siempre incluirá mucha subjetividad, y estoy seguro de que algunos de ustedes no estarán de acuerdo con mis opciones a continuación. Sin embargo, creo que la selección es completa y ofrece una visión equilibrada de lo que es '#1' para la mayoría de los propietarios de cámaras Canon.

Para simplificar la tarea de encontrar los mejores lentes Canon para retratos, no se incluyeron lentes de enfoque manual, ya que simplemente no son prácticos para la mayoría de los fotógrafos en 2022.

Me he ceñido a los objetivos Canon EF (fotograma completo), que también se pueden usar en cámaras de formato Canon EF-S (recorte/sensor APS-C). [Relacionado:Los mejores objetivos Canon EF.]

Así que echemos un vistazo a qué lentes Canon se recomiendan para la fotografía de retratos para la mayoría de los fotógrafos.

Canon 85 mm f/1,2 L II

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: EF, EF-S (equivalente a 136 mm)
Dimensiones (diámetro x largo): 91 mm (3,6 pulg.) x 84 mm (3,3 pulg.)
Peso: 34.2 onzas (970 gramos)

Tenía dudas sobre recomendar este objetivo como el mejor objetivo para retratos de Canon de todos los tiempos. Llamarlo el todoterreno número uno también fue un poco exagerado, porque para ser honesto, usar el Canon 85mm f/1.2 puede ser exasperante a veces.

No lo incluí en mi resumen de los 9 grandes lentes de Canon, pero desde entonces y disparando un poco más con él, he decidido que realmente debería mencionarse aquí como un gran lente para retratos de Canon.

85 mm es una excelente distancia focal para la fotografía de retratos, ya que brinda una perspectiva favorecedora y deja algo de espacio entre usted y el sujeto. Estar de cerca y ser personal cuando se toman retratos es excelente si realmente desea sumergir al espectador en una imagen, pero puede ser un poco claustrofóbico para el sujeto.

Canon es el rey de la lente f/1.2, y Nikon no puede seguir su ejemplo con aperturas tan rápidas debido en parte al tamaño de la montura de la lente Nikon. Una lente f/1.2, especialmente una con una distancia focal larga, requiere un gran diámetro de vidrio, y las monturas Nikon simplemente no pueden soportar esto.

Canon siempre se ha mantenido un paso por delante de Nikon en el juego de lentes fijos a través de sus ofertas f/1.2, y en ninguna parte esto es más evidente que con el Canon 85mm f/1.2.

Literalmente, no puedes distinguir ningún elemento que caiga solo unos centímetros por delante o por detrás del sujeto; es simplemente el bokeh más cremoso que jamás hayas visto.

Abrirse a f/1.2 te deja con una profundidad de campo extremadamente baja, y esto se exagera con una lente de 85 mm. Intentar fotografiar un sujeto en movimiento completamente abierto con el Canon 85mm f/1.2 te dejará con muy pocas posibilidades , pero las que clavas valdrán la pena.

Para sujetos estáticos, incluso con poca luz, la tasa de mantenimiento obviamente será más alta, pero esta es una lente lenta para enfocar:la colosal pieza de vidrio se mueve dolorosamente lento, y sin suficiente contraste en la escena, es posible que su AF esté buscando. el tema.

A pesar de todas sus desventajas, el Canon 85mm f/1.2 sigue siendo uno de los mejores lentes para retratos de Canon que el dinero puede comprar... si no el opción absoluta #1.

Simplemente no puede replicar el aspecto de una foto tomada con esta lente, y para los fotógrafos que toman fotografías en entornos controlados, como trabajos editoriales en platós y estudios, el AF deslucido no debería ser un problema.

Este objetivo y el Canon 50mm f/1.2L son dos buenas razones por las que muchos fotógrafos de Nikon se deciden por Canon. Si eres un fotógrafo de retratos que necesita la mayor apertura por cualquier motivo, este es el objetivo que debes conseguir.

Canon 50 mm f/1.8 STM

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: EF, EF-S (equivalente a 80 mm)
Dimensiones (diámetro x longitud): 69 mm (2,72 pulg.) x 39 mm (1,55 pulg.)
Peso: 5.6 onzas (159 gramos)

Antes de regresar al maravilloso mundo de f/1.2, quería destacar esta pequeña joya de lente para retratos de Canon:el Canon 50 mm f/1.8 STM.

Pequeño, liviano y asequible, este ingenioso cincuenta debe ser parte del arsenal de lentes de todo fotógrafo de Canon, ya sea que tome retratos o no.

50 mm siempre ha sido una distancia focal "segura":no demasiado ancha para distorsionar las características, pero tampoco demasiado larga para introducir la desconexión entre el sujeto y el espectador.

Mientras tome fotografías con una cámara de cuadro completo, una lente de 50 mm puede ser todo lo que necesite (en un cuerpo de sensor de recorte, la distancia focal equivalente a 80 mm es menos versátil).

Debido a su tamaño, peso y precio, a menudo puedes encontrar un Canon 50mm f/1.8 STM en la bolsa de una cámara como lente de respaldo. Conozco a fotógrafos que siempre llevan uno en el bolsillo de la chaqueta, como un objetivo por si acaso; realmente es así de compacto.

Sin embargo, mantenerlo como una lente de respaldo es un desperdicio, ya que el Canon 50mm f/1.8 STM es realmente un pequeño gran actor:nítido, contrastado y rápido para enfocar, es una lente pequeña y divertida para usar en retratos que haga que el cuerpo de su DSLR Canon se sienta como un juguete.

El 'STM' en el nombre se refiere a un motor paso a paso silencioso, que solo importa si grabas un video y quieres usar el micrófono de la cámara. Si eres un fotógrafo de retratos, el 'STM' hará poca diferencia.

Empaquetar ópticas excelentes en un paquete pequeño y económico no es tarea fácil, y es fácil ver por qué este pequeño y diminuto artista ha sido el objetivo número uno más vendido de Canon desde hace algún tiempo.

El enfoque automático es rápido, preciso y silencioso, y la anulación del enfoque manual es fácil:simplemente gire el anillo mientras su dedo presiona el obturador hasta la mitad. La calidad de la imagen es excelente y el efecto bokeh es suave, con una agradable caída de los elementos enfocados a los desenfocados.

Es difícil equivocarse con un objetivo de menos de 80 dólares, y es por eso que este ingenioso y cincuenta sigue siendo el mejor objetivo asequible para retratos de Canon de 2022.

Canon 85 mm f/1.8

Ver más reseñas

Selección del editor

Formato compatible: EF, EF-S (equivalente a 136 mm)
Dimensiones (diámetro x largo): 74 mm (2,9 pulg.) x 71 mm (2,8 pulg.)
Peso: 14 onzas (398 gramos)

Tanto si eres un fotógrafo de Canon con sensor de recorte (EF-S) o de fotograma completo (EF), el impresionante, asequible y moderno Canon 85mm f/1.8 puede ser el único objetivo para retratos que necesites.

Con Canon, multiplica la lente focal de una lente de fotograma completo (35 mm) por 1,6 para obtener la cifra equivalente del sensor de recorte (APS-C). En este caso, el objetivo se convertirá en un equivalente de 136 mm en una réflex digital Canon básica, que sigue siendo un excelente ángulo de visión para la fotografía de retratos.

Me estaba equivocando sobre la inclusión de este Canon 85mm f/1.8 como el mejor lente para retratos de Canon de 2022 en lugar de la variante f/1.2. En realidad, es superior en muchos aspectos:costo, tamaño, peso, capacidad de enfoque, nitidez... y sin duda es una opción mejor en todos los aspectos que el tosco Canon 85mm f/1.2.

Sin embargo, no profundizaré más en ese argumento, ya que he tomado mi decisión ahora:sabrá si este es el objetivo para usted si disparó con el f / 1.2 y se dio cuenta de que sus deficiencias son mayores para usted que sus beneficios.

Canon 85mm f/1.8 | © Fotografía Eolo Pérfido

El Canon 85mm f/1.8 tiene una calidad de imagen similar a la versión de Nikon:ultranítida en todo el encuadre, con un hermoso efecto bokeh y un enfoque automático rápido y preciso.

Una gran ventaja que tiene sobre Nikon es que puede anular el AF simplemente girando el anillo de enfoque, para que los ajustes de enfoque manual sean mucho más fáciles que el interruptor AF/MF de Nikon.

Con las cámaras réflex digitales Canon más antiguas con un rendimiento ISO alto inferior, a menudo era necesario que los profesionales que disparaban con poca luz usaran lentes rápidos f/1.4 o f/1.2. Sin embargo, hoy en día con cámaras como la Canon 5D Mark IV (revisada aquí), el rendimiento ISO ha mejorado mucho y la viabilidad de un ISO alto más una lente f/1.8 es mucho mayor.

Conozco a muchos fotógrafos de bodas que no podrían estar más contentos disparando con el Canon 85mm f/1.8, incluso con poca luz (donde el rendimiento del AF es mucho mejor que el de la versión f/1.2 de 85mm).

Si eres un fotógrafo de retratos que fotografía en estudios con iluminación artificial, a la luz del día o en cualquier lugar donde no sea necesario un vidrio extremadamente rápido y una profundidad de campo muy fina, deberías considerar seriamente el Canon 85mm f/1.8 en lugar de la versión f/1.2 – ¡tu billetera, tu espalda y tu paciencia te agradecerán tu decisión!

Canon 135 mm f/2L USM

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: EF, EF-S (216 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 3.27 in. (83 mm) x 4.41 in. (112 mm)
Weight: 27 oz. (771 g)

Released way back in 1996, the Canon 135mm f/2 is one of those classic Canon portrait lenses that simply doesn’t require an update.

Ask any one of the photographers on Shotkit who own this lens and they’ll tell you that it’s simply one of the top Canon lenses of all time, especially for portrait photography.

To give it its full name, the Canon EF 135mm f/2L USM is optically very impressive. Colours and contrast are excellent as with all L series lenses, and bokeh when shot wide open makes backgrounds melt away in a creamy swirl of colours.

If you zoom right in to examine photos shot with this lens, you’ll note that the 8 diaphragm blades produce beautiful circular bokeh, especially at f/2.

It’s hard to deny that a photo shot with the Canon 135mm f/2 just looks like no other , and has in fact been a big reason for many Nikon shooters to switch to Canon in recent years.

Auto focus is lightning fast and accurate, and ergonomically this lens feels great attached to even the biggest Canon dSLRs.

It’s not a compact or lightweight lens by any means, but its ergonomics and build quality just feel right .

135mm is another classic focal length for portrait photography, providing a flattering effect to the body and face of your subject.

At 216mm on a Canon APS-C sensor camera, the effect is still there, but you’ll obviously need a lot more room to shoot – for this reason, I’d only really recommend the Canon 135mm f/2 for use with full frame Canon DSLRs.

Many photographers who previously owned the excellent Canon 70-200mm f/2.8L switch to the Canon 135mm f/2 and never go back. Being able to zoom is useful, but the smaller size, weight and larger aperture of the 135 makes the 70-200 redundant.

It’s simply one of the highest recommended Canon lenses for portraits, and is actually great value for money for the kind of image it can produce.

Canon 70-200mm f/2.8 IS II

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: EF, EF-S (112 – 320 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 3.5 in. (88 mm) x 7.4 in. (199 mm)
Weight: 56.4 oz. (1599 g)

Every time I pick up a zoom lens such as the Canon 70-200mm f/2.8 IS II, I think two things:1. wow, this is super convenient! I don’t need to move my feet anymore! …and 2. omg this thing weighs a ton!

f/2.8 zooms are always going to be big and heavy, due to the amount of glass involved to take you between focal lengths at a constant, fast aperture. Attached to a full frame or crop sensor Canon DSLRs, there’s no getting away from it – this is one beast of a lens!

While I’ve included plenty of prime lenses for photographers in this line up, a zoom lens certainly has its advantages. With one twist of the zoom ring, you can go from medium crop to tight crop on your subject, providing versatility and convenience in one.

70-200mm has long been the choice lens for all kinds of photographer, be it portrait, sports, event or even wedding. From 70 all the way to 200mm, you can create a flattering photo, as well as exaggerate the compression between subject and back/foreground elements.

Canon 70-200mm f/2.8 II | © Fernando Decillis

Shooting at 200mm on the Canon 70-200mm f/2.8 with your subject in front of the Sydney Opera House for example, can make the background seem much closer, and create a more compelling environmental portrait.

For more casual use, the Canon 70-200mm f/4 is cheaper and lighter, but for AF speed, sharpness and bokeh, the f/2.8 version really can’t be beaten.

This is the one lens you’ll find in any professional Canon zoom shooter’s bag, and is usually a lens that’s a firm favourite in photography studios around the world too. If you can afford it, don’t think twice – it’s Canon’s best zoom lens ever.

Canon 50mm f/1.2L

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: EF, EF-S (80 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 3.4 in. (86 mm) x 2.6 in. (66 mm)
Weight: 20.8 oz. (593 g)

Well, here it is – the one Canon portrait lens that has arguably caused the most DSLR shooters to choose (and jump ship to) Canon over the years. I know, because I was one of them…

I remember a few years ago after acquiring a Nikon D700, looking enviously at images created with the Canon 50mm f/1.2L. There was just some dreaminess about the photos; some three-dimensionality that Nikon f/1.4 lenses simply couldn’t reproduce.

I know of some photographers who shoot Nikon, but have one Canon DSLR just so they can take advantage of this unique lens!

So, what’s so special about the Canon 50mm f/1.2L anyway?! It’s certainly not a lens priced for everyone’s wallet, but if you’re a shooter who wants one amazing, all purpose lens to start out, this is a great investment.

50mm is versatile and useful, and even on a crop sensor Canon body, can be used as an 80mm equivalent for flattering portrait photography.

Unsurprisingly though, the magic of this lens is in the exotic f/1.2 maximum aperture.

Image quality is excellent, and the auto-focus is leagues better than the 85mm f/1.2 mentioned previously. Its a heavy lens for its size, but not overly so – I can imagine leaving this on the camera all day, with no complaints from my back.

f/1.2 doesn’t give much room for error, but thankfully, manual focus override is easy with the Canon 50mm f/1.2L – just half press the shutter and twist the ring. Used in conjunction with focus peaking on the new Canon mirrorless camera, you can be sure to nail focus every time.

50mm is the most versatile focal length for portrait photography, and as wide as you would traditionally go without distorting facial features. Combined with a maximum aperture of f/1.2, this is an absolute gem of a lens, and should be at the top of any Canon photographer’s wishlist.

Best Lenses for Portrait Photography – SONY

Image Product Details
Sony 85mm f/1.4BEST ALL ROUND
  • Focal-Length:85mm
  • Aperture Range:f/1.4 to f/16
  • Linear SSM Focus System
Sony 85mm f/1.8BEST BUDGET
  • Focal-Length:85mm
  • F1.8 maximum aperture
  • 9-blade circular aperture
Sony 50mm f/1.8BEST VALUE
  • Focal-Length:50mm
  • F1.8 maximum apertur
  • Compact, lightweight design
Sony 55mm f1/.8
  • Focal Length:55mm
  • Diaphragm Blades 9
  • Aperture (Min/Max):22/1.8
Sony 70-200mm f/2.8
  • F2.8 max aperture
  • 11-blade circular aperture
  • Dust and moisture resistant

Since the release of the first full frame mirrorless camera, the sticking point for many photographers looking to switch to Sony has been the distinct lack of lenses.

However, over time Sony has built up a stellar range of prime and zoom lenses for its E mount system, and now with third party options such as Sigma offering first class native lenses, Sony is truly dominating the mirrorless market.

I’ve written in more depth about the top all round Sony lenses here, but below I’ll be covering the recommended lenses for portrait photography.

It’s possible to use adaptors to attach any of the recommended lenses from other camera brands to a Sony camera, but using native (no-mount) lenses will always be the most convenient option. Unless you have a very specific reason to use a 3rd party (adapted) lens, there really isn’t any need.

Sony FE 85mm f/1.4 GM

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: FE, E (127.5 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 3.5 in. (89.5 mm) x 4.2 in. (107.5 mm)
Weight: 28.9 oz. (820 g)

At the time of writing, Sony offers 3 native 85mm prime lenses for its FE (full frame) and E (APS-C) mount mirrorless cameras. It’s a tough choice recommending just one as the best Sony portrait lens, but we’ve ended up on this one – the Sony FE 85mm f/1.4 GM.

For portrait photography, 85mm really is hard to beat. It offers enough working distance from your subject to give them some room (or allow you to remain unnoticed, if candid photography is more your style), and creates a flattering, compressed look to your subject’s features, without making the final image feel too ‘detached’.

As we discussed previously, a longer lens will typically introduce a ‘spying’ sensation when the final image is viewed, making your viewer feel more detached from the subject than they would be if you used something wider.

Whether this is an issue to you or not is up to you to decide, but in general, the more involved you can make the viewer feel when seeing your image, the better. This is especially the case with a portrait photo.

It’s Sony’s flagship mid-range G-Master lens, and delivers stunning optics in a robust package.

Autofocus is fast and silent, and an additional Focus Lock button on the barrel is a nice touch – much more convenient in my opinion than an on-camera button, and can actually be reprogrammed to a custom button depending on your Sony camera model.

The only downsides of this lens for me were the size, weight, and the price. Being a wedding photographer that likes to get up close and personal, I don’t use 85mm all that much, so couldn’t justify the price tag.

However, if you’re a portrait photographer, 85mm will be your bread and butter, so the Sony 85mm f/1.4 should be an excellent investment.

Sony FE 85mm f/1.8

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: FE, E (127.5 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 3.07 in. (78 mm) x 3.2 in. (82mm)
Weight: 13 oz. (371 g)

I had a hard time choosing between the aforementioned f/1.4 85mm Sony lens and the one I ended up keeping for myself – the Sony 85mm f/1.8.

The actual difference between f/1.4 and f/1.8 in use is often debated. Sure, we all know that the difference in light capturing ability means that f/1.4 will allow you to shoot in slightly lower light than f/1.8, and that the depth of field will also be slightly shallower.

However, in practice, does it really make much of a difference? Well, yes and no.

If your job is portrait photography, and you want an edge on your competitors, to be able to consistently deliver images that have a ‘certain something’ about them… by all means, invest in the Sony 85mm f/1.4.

You’ll also need it if you shoot in adverse weather conditions a lot since it’s weather sealed.

Sony 85mm f/1.8 | © Mark Condon

Aside from the ‘on paper’ advantages of the f/1.4 85mm lens, the images do have a certain look to them – some kind of additional 3-dimensionality, caused in part by smoother, rounder bokeh elements and some image rendering magic thanks to the extremely shallow depth of field.

However, and this is a big one, it’s arguable as to whether anyone will ever notice… except you. Maybe at the highest levels of portrait photography, or for those looking for that shallow DOF ‘dreamy’ look, yes, but for all the rest of us that can easily make so with a super sharp lens with excellent bokeh, the Sony 85mm f/1.8 is a hard one to pass by.

Even on an APS-C sensor body like the immensely popular Sony A6000 (reviewed here), this lens feels great. It’s actually one of the few FE lenses I’d recommend buying for an E mount Sony body too (see other recommended Sony a6000 lenses).

All in all, I highly recommend the Sony 85mm f/1.8 as an affordable, lightweight, versatile, all round lens, whatever your level of photography.

Sony FE 50mm f/1.8

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: FE, E (75 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 2.67 in. (68 mm) x 2.3 in. (59mm)
Weight: 6.6 oz. (186 g)

At the time of writing this, Sony offers 4 50mm focal length prime lenses for its full frame mirrorless cameras. I wouldn’t say that the Sony FE 50mm f/1.8 is the top one of the lot, but for its price, it’s without a doubt the best budget Sony portrait lens available in 2022.

For a little under 500 bucks, you’re getting a fantastic little lens that’s as light as a feather, ready to make your full frame or crop sensor Sony mirrorless camera an absolute joy to use.

On a crop sensor (E mount) camera, 50mm is equivalent to 75mm – another perfectly viable focal length for flattering photos.

As a nifty-fifty on FE mount cameras such as the Sony a7RIII (reviewed here), the combination makes for a great walk-around street photography set up.

50mm is long enough to deliver hardly any visible facial distortion, but still wide enough to include some surroundings for environmental portraiture.

Sony 50mm f/1.8 | © Charles Torrealba

Auto focus is slower than other lenses, so if you’re shooting moving subjects, there are better options available out there. For static subjects however, the Sony FE 50mm f/1.8 does just fine.

Bokeh is impressive for such a cheap lens, and dare I say, even less distracting than the Canon/Nikon equivalents.

Out of focus elements are soft and creamy, and shooting at f/1.8 is useful for when the scene gets darker and you don’t want to push your ISO too high, or risk a blurred shot with a slower shutter speed.

The Sony FE 50mm f/1.8 is a great budget, all-purpose Sony lens, and does a fine job for people photos too.

If you’re a pro who wants better AF performance and the ability to shoot in lower light, by all means invest 3x the price in one of the f/1.4 Sony offerings… but I highly recommend you keep one of these mini-marvels as a backup in your jacket pocket too.

Sony FE 55mm f/1.8 ZA Zeiss Sonnar T*

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: FE, E (82.5 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 2.5 in. (64 mm) x 2.7 in. (70 mm)
Weight: 9.9 oz. (281 g)

If you know anything about Sony portrait lenses, chances are you’ve come across this little beauty. It’s actually one of the sharpest Sony lenses ever produced, despite being over 5 years old.

Announced to complement the first Sony A7 and A7R mirrorless cameras, the Sony 55mm f/1.8 was the perfect match for these groundbreaking devices. Its size/weight went well with the smaller bodies, and the impeccable Carl Zeiss optics made the most of the A7R’s 36MP sensor.

If you’re looking a sharp lens with lightning fast AF, and at a useful, flattering focal length, it’s hard to beat the Sony 55mm f/1.8.

55mm may sound unusual, but the difference between a 50mm and a 55mm field of view is minor and something you’ll quickly get used to.

When mounted on a Sony APS-C body, the field of view is converted to 82.5mm, a nice all round focal length for all forms of photographers

The focus falloff from these razor sharp in-focus elements to creamy bokeh is gradual and subtle, and the bokeh itself is beautifully smooth.

If you’re shooting moving subjects, the AF performance of this lens is nothing short of breathtaking – when combined with face tracking and continuous AF, the lens holds tight focus on your subject, even when approaching your camera fast.

At only 281 g, the Sony 55mm f/1.8 feels great on any Sony FE or E mount camera, and could be the only portrait lens you ever need. If you’re stuck deciding between a 50mm and an 85mm prime lens, this 55mm is the perfect in-between.

Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

See More Reviews

Editor's Choice

Compatible Format: FE, E (105-300 mm equivalent)
Dimensions (Diameter x Length): 3.4 in. (88 mm) x 7.8 in. (200 mm)
Weight: 52 oz. (1480 g)

It wouldn’t be fair of me to not include Sony’s epic 70-200mm f/2.8 zoom lens in this line up of the top Sony portrait lenses.

Despite being a fan of prime lenses, I’m the first to admit how much more versatile and useful a zoom lens is. Being able to twist the barrel and go from a tight full body shot to a tight head shot… without moving any other muscle in your body, is amazing! Who needs legs?!

Being a G Master lens, you can expect first class build and performance from the Sony 70-200mm f/2.8. Ultra sharp at every aperture, it excels when shot at f/2.8, where, let’s face it, you’ll be for 99% of the time with this lens.

Auto focus is similarly excellent, with the AF locking on to moving subjects very easily indeed.

70-200mm f/2.8 zooms are engineered predominately for sports photographers or those who require reliable AF for moving subjects. For your average photography session of a subject dancing around, running or jumping, this lens has you well and truly covered.

Sony 70-200mm f/2.8 | © Hanna Saba

The Optical Steady Shot (OSS) works in conjunction with Sony camera bodies’ own image stabilization, meaning you can shoot at much slower shutter speeds, and consequently, much lower ISO levels too.

This means that f/2.8 shouldn’t be a limiting factor even in low light, with the OSS and high ISO capabilities of all Sony full frame mirrorless cameras taking up the slack.

On a crop sensor body, you’ll have to work harder with the 105-300mm focal lens. Also, at a whopping 1.5kg, the Sony 70-200mm f/2.8 will quickly unbalance any crop sensor body you attach it to… and any full frame bodies too come to think of it!

Thankfully, the detachable foot allows you to securely attach the lens to any camera tripod, and also doubles as a comfortable way to grip the lens when hand holding your camera.

Make no mistake, this is one serious lens for professional photographers or hobbyists who don’t mind dropping some serious coin on the top Sony telephoto zoom lens ever made :-)

Best Lenses for Portrait Photography – FUJIFILM

Image Product Details
Fujifilm 56mm f/1.2BEST ALL ROUND
  • 35mm equivalent:85mm
  • Max aperture:F1.2
  • Number of blades:7
Fujfilm 90mm f/2BEST VALUE
  • 90mm equivalent:137mm
  • Max aperture:F2.0
  • Fast-aperture
Fujifilm 50-140mm f/2.8
  • 76mm equivalent:214mm
  • Focal Length :50-140 mm
  • Dust, water and low temperature resistance
Fujifim 55-200mm f/3.5-4.8
  • Max aperture:F3.5-4.8
  • Focal Length:55-200mm
  • Image stabilization

I’m a big fan of Fujifilm, having shot with them for years and written several Fujifilm lens reviews.

Fujifilm seems to concentrate the majority of their R&D efforts on the crop sensor format (and more recently on medium format, with the GFX line), and doing so, are the leaders in APS-C imaging, and their stellar lens lineup reflects this.

Fujifilm lenses are renowned for their excellent image quality and build, and thanks to the smaller APS-C format, reduced size and weight too.

With several great Fujifilm portrait lenses to choose from already and others on the roadmap, it’s an exciting time to be shooting people with a Fujifilm camera.

Fujifilm 56mm f/1.2

See More Reviews

Editor's Choice

Dimensions (Diameter x Length): 2.8 in. (73 mm) x 2.7 in. (70 mm)
Weight: 14.2 oz. (403 g)

If anyone ever argues with you that the crop sensor format struggles to create shallow depth of field like full frame, this is the lens to show them…

The Fujifilm 56mm f/1.2 is arguably the best Fuji portrait lens ever made, and should be at the top of your wish list as a photographer.

Whilst similar f/1.2 lenses from Canon (which are over twice the price of this Fuji) display softness around the edges when shot at f/1.2, the Fuji 56mm f/1.2 manages to achieve incredible sharpness from edge to edge.

Equivalent to an 85mm lens on a full frame sensor, this is the perfect focal length for a flattering people photo and comfortable working distance. 85mm is a sweet spot between ‘immersive wide angle’ and ‘distant telephoto’ – it’s able to capture subjects from further away, but without the scene looking too compressed.

Auto focus on the Canon f/1.2 lenses is clunky to say the least, but it’s much faster and more accurate with the Fujifilm 56mm f/1.2.

With a sturdy but lightweight build, it’s easy to attach this lens to the front of any small Fujifilm mirrorless camera body and walk around with it all day long.

If you’re looking for stellar subject separation and low light performance, its hard to beat the Fujifilm 56mm f/1.2, and the hundreds of positive customer reviews since its launch in 2014 tell a similar story.

This is a lens that should be in the arsenal of every Fujifilm camera owner, portrait photographer or otherwise – it’s just that good.

Fujifilm 90mm f/2

See More Reviews

Editor's Choice

Dimensions (Diameter x Length): 2.95 x 2.95 x 4.13 in. (75 x 75 x 104 mm)
Weight: 1.32 lbs (600 g)

LATEST PRICE

With an equivalent focal length of 137mm on a 35mm sensor, the Fuji 90mm f/2 would be my second choice as the top Fujifilm lens for portrait photography… and a very close second at that!

If you have the space to back up enough to use a 137mm equivalent lens, the Fujifilm 90mm f/2 would actually be at the number one spot in my list. However, it’s just not quite as versatile as the 56mm lens discussed earlier.

Either way, this is one impressive lens that delivers ultra-sharp, flattering results with zero distortion.

The first-class optical construction of the lens minimizes vignetting, and the 8 rounded aperture blades produce some of the most beautiful bokeh you’ll see out of a Fujifilm camera.

Fujifilm 90mm f/2 | © Dylan Goldby

Shot at f/2, centre sharpness is excellent, and still very good all the way out to the edges – an essential trait of a great portrait lens.

As with all Fuji X mount lenses, the construction is solid. The Fujifilm 90mm f/2 features weather and dust-resistant sealing, allowing usage to temperatures as low as -10 degrees.

When compared to the Nikon/Canon 135mm alternatives, this lens is actually lighter and smaller , perfect for the more portable nature of the Fujifilm camera system.

All in all, this is one impressive Fuji lens for portrait photography. I’m a big fan of prime (fixed focal length) lenses, and this is one I’d recommend to all level of photographer, whatever the genre.

Fujifilm 50-140mm f/2.8

See More Reviews

Editor's Choice

Dimensions (Diameter x Length): 4.9 x 7 x 11.1 in. (124 x 177 x 281 mm)
Weight: 2.19 lbs (995 g)

Equating to roughly a 70-200mm in full frame terms, it’s easy to see why the Fujifilm 50-140m f/2.8 is such a popular lens for portrait photography.

Similar to the other big name f/2.8 telephoto lenses, this a must-have for any photographer wanting the convenience and performance of a fast, medium-long range zoom.

Being able to go from a flattering half-body crop at 50mm, all the way up to isolating facial features at 140mm is an effective way to bring diversity to your shoot with minimal effort.

Imagine a model standing in a pose – when you’re happy with the light and composition, you can get a whole range of different photos just by turning the lens barrel and narrowing your field of view. Lazy, but very effective!

(Check out our guide to Model Mayhem if you’re in need of a model to practice your portrait photography.)

Sharpness is impressive across the image when shot at f/2.8, and improves up to around f/5.6, where images are razor sharp and comparable to the sharpest prime lenses.

Fujifilm 50-140mm f/2.8 | © Dylan Goldby

Auto focus is almost instantaneous and incredibly accurate, especially in daylight. When the light starts to drop, you may notice a few more missed shots, but overall there’s little to complain about here.

Out of focus bokeh elements are soft and creamy, and when shot at its full range of 140mm, the Fujifilm 50-140mm f/2.8 offers excellent subject separation, making it a great lens if you have the room to back up enough.

Another great feature perfect for portrait photographers is the built in image stabilisation, with handheld shots at shutter speeds as slow as 1/15s shot at 140mm still remaining sharp.

This means you won’t need to rely on high ISOs to get a fast enough shutter speed to shoot any low light portrait opportunities.

All in all, the Fujifilm 50-140mm f/2.8 is one serious, pro-grade zoom lens that’s as suited for shooting static people photography as it is for sports, events, weddings and anything else that requires some flexibility, speed and reach.

It’s an all-in-one top-performer of a lens, and as such, highly recommended to all Fuji shooters.

Fujifim 55-200mm f/3.5-4.8

See More Reviews

Editor's Choice

Dimensions (Diameter x Length): 2.95 x 2.95 x 4.65 in. (74 x 74 x 118mm)
Weight: 1.28 lbs (580 g)

The last lens I feel like I should recommend in this roundup of the best Fujifilm lenses for portrait photography is the Fujifilm 55-200mm f/3.5-4.8.

With an equivalent focal length of 83-300mm, the range of these type of zoom lenses is more suited for outdoor use (or a large studio), but that doesn’t mean that it’s not an incredibly versatile lens for portrait use.

The minimum focus distance is only 1.1m (3.67 ft), meaning that the zoom range allows you to crop right in on your subject’s eyes, for example.

f/3.5 may not sound very fast, but for the equivalent lens on a DSLR, it’s actually half a stop quicker . Combined with Optical Image Stabilisation, this makes the Fujifilm 55-200mm f/3.5-4.8 a viable option for low light photography.

Image quality is impressive, with low chromatic aberration, and distortion and vignetting which are corrected via the camera’s internal software. The amount of detail in the files is impressive, with images offering great clarity and contrast.

One thing that takes a little getting used to with the Fujifilm 55-200mm f/3.5-4.8, is the inclusion of 3 control rings, for zoom, aperture and (manual) focusing. In practice, you’ll only usually be using the zoom dial, and this feels beautifully smooth and well-engineered.

Fujifilm 55-200mm f/3.5-4.8 | Shot on assignment for White Caviar Life | © Kent Johnson Photography

Autofocus is similar to all other Fujifilm lenses I’ve used – quick and accurate, and totally competent for the speed at which your average subject will be moving!

Shooting at 300mm is a lot of fun, either to capture subjects at a distance, or for zooming right in on a subject’s features for some interesting crops.

If you’ve ever seen headshot photography that highlights a model’s eyes, or lips in dramatic fashion, chances are the photographer used either a macro lens, or a telephoto such as the Fujifilm 55-200mm f/3.5-4.8.

One thing to note – this is a rather large lens for mirrorless standards (but still small when compared with a DSLR equivalent), and as such, may make a smaller Fujifilm body such as the Fujifilm X-T20 feel somewhat unwieldy – one way to overcome this is to use a hand strap (see more accessories for Fuji cameras here).

Overall, the Fujifilm 55-200mm f/3.5-4.8 is an impressive lens, and one that can produce a wide variety of images thanks to its wide (and somewhat unusual) focal range.

It’s fantastically engineered, and offers excellent image quality in a well-built, ergonomic body.

Frequently Asked Questions

What lenses are best for portrait photography?

A good place to start is a prime lens with a focal length of 85mm or 50mm. For Nikon, our top pick is the Nikon 85mm f/1.4G, while for Canon we’d suggest something like the Canon 85mm f/1.2. Sony’s 85mm f/1.4 GM is another great option, and if you’re looking for a Fuji lens, check out the Fujifilm 56mm f/1.2.

Is 50mm lens good for portraits?

Yes, 50mm can be excellent for shooting portraits as it’s a very versatile focal length. 50mm will normally allow you to fit someone’s full body into the frame (granted that you have a little space to move) or to capture details, as well as being perfect for three-quarter length shots.

Which is better for portraits 50mm or 85mm?

Choosing between 50mm or 85mm really depends on the type of portraits you want to create. 85mm is better for closely framing your subjects and capturing up-close details, while 50mm won’t be quite as suited to details but also gives you greater versatility.

How do I choose a portrait lens?

Choosing a portrait lens comes down to a number of factors like your shooting style, which camera system you use, and of course your budget. Once you’ve determined those things, it’s wise to read reviews to narrow down which lens will be best for you.

Best Portrait Lenses – Final Words

With so many great lenses for portrait photographers on the market in 2022, the choice can be a little overwhelming.

My advice when trying to decide upon the best lens for you is to first try and understand which is your preferred focal length.

The longer the focal length, the greater the degree of compression and subject separation you’re able to achieve. However, you simply may not have enough space to shoot with a 200mm lens, for example.

It’s also important to take into account the feeling of ‘detachment’ that comes with using a long lens. Shooting over 85mm tends to make the viewer feel like they’re detached from the moment, rather than involved in it. This may or may not be important to you and your style of photography.

I’ve only included lenses longer than 50mm in this guide to the best portrait lenses. While lenses wider than 50mm can still be used for great portrait photography, it’s traditionally not their usage, so I’ve neglected them here for the sake of simplicity.

Other factors to take into consideration include price (obviously), maximum aperture (for low light), size and weight (for all-day shooting), and AF capabilities.

If you’re shooting static subjects in controlled environments, maximum aperture and AF may not be important to you. If you use a tripod to shoot portraits, size and weight may be irrelevant too.

So have a good think about what factors are most important to you, and be sure to check out our article on editing portraits in Lightroom too.